REGULAMIN ORGANIZACYJNY PODMIOTU LECZNICZEGO
GEMMA CMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
I. Postanowienia ogólne
II. Struktura organizacyjna podmiotu leczniczego; organizacja oraz zadania jednostki i komórek organizacyjnych
III. Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz organizacja przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat
IV. Warunki współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą
V. Prowadzenie dokumentacji w podmiocie leczniczym oraz wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej
VI. Prawa i obowiązki pacjenta; reklamacje
VII. Zasady współpracy z lekarzami
VIII. Sposób kierowania jednostką i komórkami organizacyjnymi podmiotu leczniczego
IX. Postanowienia końcowe
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
podstawa działania
GEMMA CMI Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest podmiotem leczniczym działającym na podstawie:
1) obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności:
a) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
b) ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarz dentysty,
c) ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej,
d) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
2) wpisu Podmiotu leczniczego do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą Nr księgi rejestrowej: 000000191374, organ rejestrowy: Wojewoda świętokrzyski, data wpisu do rejestru 04.04.2017;
3) Umowy spółki z dnia 30 marca 2017 r.;
4) Regulaminu organizacyjnego.
§ 2
oznaczenie podmiotu leczniczego i zakładów
1. Podmiot leczniczy działa pod firmą GEMMA CMI Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Kielcach
2. Gemma CMI Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000671782 i zwana jest dalej „Podmiotem”.
3. Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w zakładach leczniczych:
a) Poradnia Ginekologiczno-Położnicza GEMMA CMI znajdującym się przy ul. Podklasztorna 120/2 w Kielcach
4. Ilekroć w niniejszym regulaminie mowa o Poradni, należy przez to rozumieć placówkę wymienioną w § 2 ust. 3.
§ 3
Regulamin
1. Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa organizację i porządek procesu udzielenia świadczeń zdrowotnych w Podmiocie leczniczym.
2. Regulamin określa w szczególności:
1) cele i zadania Podmiotu leczniczego;
2) strukturę organizacyjną zakładu leczniczego;
3) rodzaj działalności leczniczej i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;
4) proces udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym jego przebieg i miejsce udzielania świadczeń;
5) organizację przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat;
6) prowadzenie dokumentacji w Podmiocie leczniczym;
7) organizację zakładu leczniczego;
8) wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej;
9) prawa i obowiązki pacjenta, w tym prawa pacjenta w zakresie składania reklamacji;
10) zasady współpracy z lekarzami;
11) sposób kierowania jednostką lub komórkami organizacyjnymi zakładu leczniczego.
§ 4
siedziba
Siedzibą Podmiotu leczniczego jest miasto Kielce, ul. Podklasztorna 120/2, 25-708 Kielce.
§ 5
miejsce udzielania świadczeń oraz rodzaj działalności leczniczej
1. Miejscem udzielania świadczeń zdrowotnych jest Poradnia Ginekologiczno-Położnicza Gemma CMI mieszcząca się w Kielcach ul. Podklasztorna 120/2.
2. Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
3. Podmiot leczniczy może świadczyć specjalistyczne usługi zdrowotne na rzecz innych podmiotów leczniczych zgodnie z zawartymi umowami.
§ 6
cel
Celem Podmiotu leczniczego jest organizowanie i udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych – leczniczych usług specjalistycznych – służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz wykonywanie innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych, regulujących zasady ich wykorzystania wobec pacjentów wymagających świadczeń ambulatoryjnych.
§ 7
zadania
Do zadań Podmiotu leczniczego należy w szczególności:
1) udzielanie ambulatoryjnych specjalistycznych świadczeń zdrowotnych,
2) udzielanie indywidualnych porad i konsultacji;
3) prognozowanie i organizowanie działalności profilaktyczno-leczniczej;
§ 8
rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych]
Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.
Zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych przez Poradnię Gemma CMI obejmuje ambulatoryjną specjalistyczną opiekę ginekologiczno-położniczą:
1) badania i porady lekarskie,
2) leczenie,
3) zabiegi diagnostyczne,
4) opieką nad kobietą ciężarną i płodem,
5) badania diagnostyczne, w tym z analityką medyczną oraz diagnostyką genetyczną,
6) zabiegi z zakresu ginekologii estetycznej
7) świadczenia profilaktyczne
8) rehabilitację uroginekologiczną.
II. STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAKŁADU LECZNICZEGO; ORGANIZACJA ORAZ ZADANIA JEDNOSTKI I KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 9
struktura organizacyjna
– Poradnia Ginekologiczno-Położnicza Gemma CMI mieszcząca się w budynku zlokalizowanym w Kielcach, ul. Podklasztorna120/2.
Jednostki organizacyjne oraz komórki organizacyjne tworzy, przekształca i likwiduje Zgromadzenie Wspólników Gemma CMI spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Do zmiany organizacji wewnętrznej określonej w pkt. 1 i pkt. 2 konieczna jest zmiana regulaminu.
§ 10
zakres czynności pracowników i współpracowników
1. Szczegółowy zakres czynności pracownika Podmiotu leczniczego określa umowa o pracę oraz indywidualny zakres czynności pracownika.
2. Szczegółowy zakres czynności współpracownika Podmiotu leczniczego określa umowa o świadczenie usług, sporządzone w związku z powierzeniem określonych czynności w Poradni.
§ 11
kierowanie Podmiotem oraz współdziałanie wewnątrz Podmiotu
Podmiotem kieruje i reprezentuje na zewnątrz każdy wspólnik spółki – zgodnie z reprezentacją wynikającą z umowy spółki i rejestracji w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
III. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH ORAZ ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W PRZYPADKU POBIERANIA OPŁAT
§ 12
organizacja świadczeń zdrowotnych
1. Podmiot organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.
2. W przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych uwzględnia się:
1) prawa i obowiązki pacjenta wynikające z obowiązujących przepisów prawa;
2) wymogi określone w obowiązujących przepisach prawa;
3) zasady wynikające z procedur i standardów postępowania wdrożonego w Poradni;
4) zasady wynikające z obowiązujących standardów medycznych.
3. Podmiot i jego pracownicy zobowiązują się zachować w tajemnicy informację związaną z pacjentem, a uzyskaną w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
§ 13
godziny otwarcia
1. Poradnia jest czynne: poniedziałek w godzinach 7:30 – 21:00 wtorek – piątek w godzinach 7:30 – 18:00; – w soboty i niedziele nieczynna ;
2. Informacje o godzinach otwarcia Poradni są umieszczone w miejscach ogólnie dostępnych dla pacjentów na terenie Poradni oraz na stronie internetowej www.gemma-intima.pl.
3. Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach otwarcia Poradni, w terminie i czasie wcześniej ustalonym z pracownikiem infolinii lub recepcji w trakcie rejestracji świadczenia lub w trakcie rejestracji przez stronę internetową https://gemma-intima.pl/kontakt/. Świadczenia zdrowotne udzielane są w trybie stacjonarnym w placówce Poradni.
4. Wyniki badań można odbierać w recepcji w godzinach otwarcia Poradni.
§ 14
rejestracja
1. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej:
a) w siedzibie Centrum Medycznego;
b) telefonicznie;
c) internetowo przez e-mail rejestracja@gemma-intima.pl:
d) poprzez portal internetowy e-rejestracja https://gemma.e-rejestracja24.com.pl/Portal – umawianie świadczeń w ramach Programu Badań Prenatalnych w ramach Umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
2. Pacjent zgłaszając się do Poradni w celu uzyskania świadczenia zdrowotnego zobowiązany jest mieć przy sobie i okazać na wezwanie:
1) dokument potwierdzający tożsamość;
2) w przypadku pacjentów rejestrujących się on-line wymagane jest podanie numeru PESEL oraz daty urodzenia.
§ 15
płatności za świadczenia zdrowotne
1. Świadczenia zdrowotne udzielane przez Podmiot leczniczym są dla pacjenta:
1) odpłatne;
2) częściowo odpłatne;
3) nieodpłatne – zgodnie z zawartymi z płatnikami umowami.
2. Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych kontraktowanych z NFZ, na podstawie zawartych umów z innymi płatnikami, a także komercyjnych świadczeń zdrowotnych.
3. Świadczenia zdrowotne są dla pacjenta nieodpłatne w przypadkach:
a. określonych w art. 15 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalność leczniczej,
b. udziela pacjentowi świadczenia zdrowotnego w ramach zawartej przez podmiot umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, po uprzednim zweryfikowaniu uprawnień Świadczeniobiorcy.
c. udzielenia pacjentowi świadczenia zdrowotnego w ramach zawartej przez Podmiot leczniczy umowy o współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym i/lub Operatorem Medycznym, w zakresie objętym umową, na rzecz osób uprawnionych.
4. Ambulatoryjne specjalistyczne świadczenia zdrowotne wykonywane na rzecz pacjentów uprawnionych do nieodpłatnych świadczeń zdrowotnych z tytułu umów, o których mowa w ust. 1 pkt. 3), udzielane są nieodpłatnie w zakresie wynikającym z umowy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym i/lub Operatorem Medycznym. W zakresie nieobjętym umową z Towarzystwem Ubezpieczeniowym i/lub Operatorem Medycznym świadczenia zdrowotne w komórkach organizacyjnych Poradni wykonywane są odpłatnie zgodnie z cennikiem.
5. Podstawą udzielania w Poradni nieodpłatnych świadczeń zdrowotnych, o których mowa w ust. 2, jest potwierdzenie przez Płatnika uprawnień do świadczeń medycznych finansowanych przez płatnika.
6. Świadczenia zdrowotne są dla pacjenta częściowo odpłatne w przypadku: udzielania pacjentowi świadczenia zdrowotnego w ramach zawartej przez Podmiot leczniczy umowy o współpracy z Towarzystwem Ubezpieczeniowym lub Operatorem Medycznym, w zakresie objętym umową i na rzecz osób uprawnionych do skorzystania ze świadczenia zdrowotnego bądź na podstawie współpłatności z Towarzystwem Ubezpieczeniowym i/lub operatorem medycznym.
7. Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem w ramach możliwości Poradni, w godzinach jej otwarcia.
8. Pacjent ma prawo do uzyskania w rejestracji Poradni informacji dotyczącej jego prawa do nieodpłatnego świadczenia zdrowotnego finansowanego przez płatnika.
§ 16
wysokość opłat za świadczenia
1. Podmiot pobiera opłaty zgodnie z cennikiem w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego: 1) nieobjętego umową z Towarzystwem Ubezpieczeniowym i/lub Operatorem Medycznym, w którym pacjent jest ubezpieczony;
2) pacjentowi, który nie potrafi udokumentować swojego prawa do bezpłatnych – zgodnie z umowami zawartymi przez Podmiot leczniczy – świadczeń zdrowotnych lub nie posiada wymaganego skierowania;
3) pacjentowi, który indywidualnie opłaca wizytę (wizyta prywatna).
2. Wysokość aktualnych opłat określa cennik, znajdujący się na stronie https://gemma-intima.pl/. Informacje na temat cen można też uzyskać za pośrednictwem infolinii oraz u pracownika rejestracji.
3. Rezerwacja terminu usługi nie stanowi zawarcia umowy. Cena wizyty podana w trakcie rezerwacji terminu jest zgodna z cennikiem usług obowiązującym na dzień rezerwacji terminu. Cena wykonania usługi w Poradni Gemma CMI będzie zgodna z ceną wynikającą z cennika usług obowiązującego na dzień wykonania usługi.
§ 17
zasady udzielania świadczeń odpłatnych
1. Odpłatne świadczenia zdrowotne są udzielane:
1) w sposób nieograniczający dostępności świadczeń dla pacjentów;
2) w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej;
3) zgodnie z kryteriami medycznymi.
2. Odpłatne świadczenia zdrowotne udzielane są w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności w dniach i godzinach ich udzielania.
3. Godziny otwarcia Poradni i sposób rejestracji określone są w § 13 i 14.
§ 20 [obowiązek niesiania pomocy w sytuacjach nagłych]
1. Podmiot nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia i nie może uzależnić jego udzielenie od uprzedniego uiszczenia opłaty.
2. Lekarz jest zobowiązany do nieodpłatnego udzielenia pomocy w przypadku zagrożenia życia pacjenta.
3. Jeżeli pacjent będący na wizycie wymaga transportu medycznego i hospitalizacji, to lekarz udzielający świadczenia jest zobowiązany wezwać zespół ratownictwa medycznego.
§ 18
sposoby płatności
1. Pacjent jest zobowiązany do uiszczenia opłaty w rejestracji po zakończonej wizycie. 2.Dostępnymi w Poradni formami płatności są:
1) gotówka;
2) karta płatnicza;
3) BLIK;
4) przedpłaty;
5) faktury przelewowe;
6) system ratalny – MediRaty;
7) karta podarunkowa,
3. Poradnia może zażądać dokonania przedpłaty za kolejne świadczenia umówione przez pacjenta, który nie zgłosił się i nie odwołał uprzednio umówionych świadczeń z 24 godzinnym wyprzedzeniem.
IV. WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
§ 19
współpraca z innymi podmiotami
1. W celu zapewnienia prawidłowości leczenia pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Podmiot współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą lub udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów.
2. Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta.
V. PROWADZENIE DOKUMENTACJI W ZAKŁADZIE LECZNICZYM ORAZ WYSOKOŚĆ OPŁAT ZA UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
§ 20
sporządzanie dokumentacji
1. Podmiot prowadzi dokumentację dotyczącą organizacji i funkcjonowania Podmiotu.
2. Podmiot prowadzi dokumentacją medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych oraz zapewnia ochronę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez płatnika innego niż pacjent – także zgodnie z wymogami określonymi przez płatnika świadczeń.
3. Dokumentacja medyczna prowadzona jest w postaci elektronicznej i/lub papierowej.
§ 21
treść dokumentacji medycznej
1. Dokumentację medyczną w Podmiocie prowadzi się zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
2. W przypadku konieczności poprawienia wpisu elektronicznego z zakończonej wizyty nie wolno modyfikować wpisu podstawowego, lecz należy utworzyć nowy wpis i wskazać, do której wizyty się odnosi. Każda zmiana wpisu musi zawierać wskazanie przyczyny modyfikacji.
3. Wszelkie dokumenty, który wymagają pisemnego podpisu pacjenta (np. zgoda na zabieg, upoważnienie do udzielania informacji o stanie zdrowia), przekazuje się po zakończeniu wizyty niezwłocznie do rejestracji.
4. We wpisie z każdej wizyty muszą się znaleźć następujące informacje: a) cel wizyty; b) dane z badania podmiotowego (obejmujące dolegliwości i problemy, z które zgłasza pacjent); c) dane z badania przedmiotowego (obejmujące wszystkie przeprowadzone badania przez lekarza i ich wyniki); d) rozpoznanie choroby, problemu zdrowotnego, urazu lub rozpoznanie ciąży napisane słownie w języku polskim oraz za pomocą kodu ICD-10; e) zlecenia badań, jeżeli zostały wydane; f) zalecenia, jeżeli zostały wydane; g) informacje o wydanych orzeczeniach, opiniach lekarskich lub zaświadczeniach, jeżeli zostały wydane; h) informacje o lekach, wraz z dawkowaniem, lub wyrobach medycznych przepisanych pacjentowi na receptach lub zleceniach na zaopatrzenie w wyroby medyczne, jeżeli zostały przepisane; i) inne informacji, które lekarz uznaje za istotne dla oceny przebiegu wizyty.
§ 22 przechowywanie dokumentacji
1. Podmiot prowadzi i przechowuje dokumentację medyczną, o której mowa w § 21 , zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Dokumentacja medyczna przechowywana jest w pomieszczeniach siedziby Podmiotu.
3. Dokumentacja administracyjna i pracownicza w pomieszczeniach siedziby Podmiotu. Dokumenty archiwalne, rachunkowe oraz dokumentację kadrową przechowuje zewnętrzne biuro rachunkowe.
§ 23
dokumentacja medyczna – rodzaje
1. Zadaniem Poradni jest prowadzenie dokumentacji medycznej związanej z udzielaniem pacjentom świadczeń zdrowotnych. Dokumentacja medyczna składa się z:
1) dokumentacji indywidualnej wewnętrznej;
2) dokumentacji indywidualnej zewnętrznej;
3) wewnętrznej dokumentacji zbiorczej.
2. Dokumentację indywidualną wewnętrzną stanowi historia zdrowia i choroby pacjenta.
3. Dokumentację indywidualną zewnętrzną stanowią: 1) skierowania do szpitala lub innych podmiotów zewnętrznych; 2) skierowania na badania diagnostyczne lub konsultacje; 3) zaświadczenia; 4) orzeczenia; 5) karty przebiegu ciąży 6) zwolnienia lekarskie.
4. Wewnętrzną dokumentację zbiorczą stanowią w szczególności :
1) rejestr przyjętych pacjentów – w formie elektronicznej;
2) rejestr zabiegów wykonywanych w gabinecie zabiegowym – w formie elektronicznej i papierowej;
3) rejestr nieprawidłowych wyników badań – w formie elektronicznej;
4) rejestr zdarzeń medycznych niepożądanych – w formie papierowej;
5) rejestr pobranych badań laboratoryjnych – w formie elektornicznej.
§ 24
wewnętrzna dokumentacja medyczna
1. Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu poradnia udzieliła świadczenia zdrowotnego, stanowi własność Podmiotu leczniczego.
2. Wewnętrzna dokumentacja medyczna pacjenta, któremu zakończono udzielać świadczenie zdrowotne przechowywana jest w archiwum.
§ 25
udostępnianie dokumentacji medycznej
1. Podmiot udostępnia dokumentację medyczną pacjentom, ich przedstawicielom ustawowym lub osobom przez nich upoważnionym a także osobom bliskim oraz innym podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
2. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
1) do wglądu w siedzibie Poradni;
2) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii lub wydruków;
3) poprzez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
4) za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
5) na informatycznym nośniku danych.
3. Kopię dokumentacji medycznej udostępnia się na wniosek o wydanie dokumentacji. Podmiot zobowiązany jest do wydania kopii dokumentacji medycznej bez zbędnej zwłoki, jednakże nie później niż w terminie 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
4. Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
5. W przypadku wydania na żądanie uprawnionych organów i instytucji oryginałów dokumentacji medycznej w Podmiocie leczniczym należy pozostawić kopię lub pełny odpis wydanej dokumentacji.
§ 26
opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej
1. Za udostępnianie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów, kopii albo wydruków Podmiot nie pobiera opłat.
§ 27
przekazywanie informacji i danych osobowych]
1. Podmiot gromadzi dane osobowe pacjentów i powierza je płatnikom finansującym świadczenia zdrowotne zgodnie z zwartymi umowami z płatnikami.
2. Zakres danych dotyczących pacjentów, którym świadczenia zdrowotne zostały nieodpłatnie udzielone w ramach posiadanego przez nich ubezpieczenia/abonamentu oraz zasady ich przekazywania, ustala uprawniony płatnik w umowach zawieranych z Podmiotem na wykonanie określonych w nich świadczeń zdrowotnych.
3. Zbiory informacji sporządzone i utrwalone na komputerowych nośnikach informacji prowadzone są z zachowaniem selektywności dostępu do zbioru informacji, w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieuprawnionym oraz zapewniający ochronę przed zniszczeniem i utratą.
VI. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA; REKLAMACJE
§ 28
prawa pacjenta
1. Pacjentowi korzystającemu ze świadczeń zdrowotnych przysługują prawa określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
2. Informacja o prawach pacjenta udostępniana jest w Poradni poprzez umieszczenie spisu praw pacjenta w miejscu ogólnodostępnym.
§ 29
prawo do informacji
1. Pacjent, w tym małoletni po ukończeniu 16 roku życia, ma prawo do uzyskania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych i możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu.
2. Udzielanie informacji innym osobom może mieć miejsce wyłącznie za zgodą pacjenta.
§ 30
zgoda pacjenta
1. Przeprowadzanie badania lub udzielenie innego świadczenia zdrowotnego może być wykonane po wyrażeniu zgody przez pacjenta na zasadach określonych w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.
2. Zgoda pacjenta na niektóre świadczenia zdrowotne udzielana jest w formie pisemnej na formularzu zgody na realizację świadczenia zdrowotnego.
§ 31
obowiązki lekarza w zakresie informowania
1. Obowiązkiem lekarza jest udzielić pacjentowi wszelkich informacji niezbędnych do świadomego wyrażenia zgody na poszczególne świadczenia zdrowotne.
2. W przypadku, w którym pacjent odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom zdrowotnym, lekarz obowiązany jest poinformować pacjenta o negatywnych następstwach, które mogą wyniknąć z niewykonania świadczenia. Jeżeli pacjent nadal odmawia poddania się badaniom diagnostycznym lub świadczeniom leczniczym zleconym przez lekarza, lekarz ma prawo zwrócenia się do pacjenta o złożenie stosownego oświadczenia na piśmie.
§ 32
zasady udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim
1. Pacjent do momentu ukończenia 18 roku życia korzysta ze świadczeń zdrowotnych jedynie w obecności przedstawiciela ustawowego.
2. Pacjent może być przyjęty na planową wizytę w obecności opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to zgodę w formie pisemnej lub ustnej.
3. Pacjent pomiędzy 16 a 18 rokiem życia może być przyjęty bez przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego, o ile przedstawiciel ustawowy wyrazi na to pisemną zgodę.
§ 33
dokumentowanie zgody
Wszystkie okoliczności związane z udzieleniem zgody przez pacjenta lub jej odmową podlegają wpisowi do historii zdrowia i choroby pacjenta.
§ 34
informacje dla pacjenta
1. Podmiot leczniczy informuje pacjenta, że warunkami ustalenia rzeczywistego stanu zdrowia pacjenta są:
1) udzielanie prawdziwej i możliwie pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, dolegliwościach, objawach i okolicznościach ich powstania bądź odczuwania;
2) okazywanie na wezwanie lekarza wyników badań lub dokumentacji medycznej z innych podmiotów leczniczych;
3) wykonywanie zalecanych badań diagnostycznych.
2. Podmiot leczniczy informuje pacjenta, że warunkiem skuteczności leczenia jest przestrzeganie zaleceń lekarza.
3. Pacjenci są przyjmowani wg kolejności zapisania się na wizytę, jednakże o ostatecznej kolejności przyjęć decyduje lekarz na podstawie oceny stanu zdrowia czekających pacjentów.
§ 35
obowiązki pacjenta
1. Do obowiązków pacjenta należy:
1) przestrzeganie regulaminu Podmiotu leczniczego;
2) przestrzeganie zakazów obowiązujących w Poradni;
3) przestrzeganie zasad higieny osobistej;
4) stosowanie się do przepisów o bezpieczeństwie, higienie i zagrożeniu pożarowym;
5) posiadanie przy sobie dokumentu potwierdzającego tożsamość;
6) szanowanie mienia Podmiotu leczniczego.
2. Pacjent może zostać zobowiązany przez pracownika recepcji lub osobę z personelu medycznego do okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość. W razie braku okazania lub odmowy okazania takiego dokumentu personel może odmówić zarejestrowania na wizytę lub przeprowadzenia wizyty.
3. Korzystanie przez pacjentów z telefonów komórkowych powinno się odbywać w sposób nie stwarzający uciążliwości dla innych pacjentów i personelu medycznego. Zabrania się prowadzenia rozmów telefonicznych w czasie wizyt.
§ 36
zakazy
1. Zakazuje się na terenie Poradni prowadzenia wszelkiej działalności akwizycyjnej i handlowej bez uzyskania uprzedniej zgody kierownictwa poradni.
2. Zakazuje się palenia tytoniu, w tym papierosów elektronicznych, spożywania alkoholu oraz używania jakichkolwiek środków psychoaktywnych na terenie Poradni.
§ 37
wizyta
1. Pacjent jest obowiązany zgłosić się w rejestracji Poradni na minimum 10 minut przed planowaną godziną wizyty w celu zarejestrowania się w recepcji.
2. W przypadku spóźnienia się pacjenta na wizytę, lekarz ma prawo: przyjąć go w wyznaczonym przez siebie czasie albo odmówić przyjęcia go na wizytę.
3. W przypadku niemożności stawienia się na umówionej wizycie pacjent jest obowiązany do powiadomienia o odwołaniu wizyty. Podmiot leczniczy ma prawo żądania przedpłaty na kolejne wizyty wobec pacjenta, który 3-krotnie nie poinformował wcześniej o odwołaniu wizyty i nie stawił się na wizytę.
4. Pacjent zobowiązany jest do potwierdzania swojej obecności na umówionych wizytach. Potwierdzanie usług odbywa się na żądanie podmiotu leczniczego.
5. Odwoływanie wizyt przez pacjentów powinno odbywać się z minimum 24 godzinnym wyprzedzeniem.
6. W przypadku agresywnego lub niezgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowywania się pacjenta, lekarz ma prawo odmówić realizacji usługi.
§ 38
reklamacje
1. Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych w Poradni, ma prawo do złożenia reklamacji.
2. Reklamacje składa się w formie pisemnej, ustnej w rejestracji, telefonicznej lub na adres mailowy biuro@gemma-intima.pl.
3. Odpowiedź na reklamację jest udzielana listownie lub mailowo w terminie 30 dni od dnia złożenia reklamacji. W sprawach zawiłych lub w przypadkach wymagających podjęcia czynności wyjaśniających lub skierowania wystąpienia do innych jednostek lub instytucji odpowiedź na reklamację powinna być udzielona w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia reklamacji. W wyjątkowych przypadkach termin ten może być przedłużony na okres do 2 miesięcy.
VII. ZASADY WSPÓŁPRACY Z LEKARZAMI
§ 39
obowiązki osób wykonujących zawody medyczne
Obowiązki osób wykonujących zawody medyczne jest w szczególności:
1) punktualne rozpoczynanie pracy zgodnie z ustalonym grafikiem wizyt;
2) informowanie o planowanych nieobecnościach w pracy z minimum 2-tygodniowym wyprzedzeniem;
3) prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wytycznymi Podmiotu leczniczego;
4) weryfikacja grafiku wizyt w celu wykluczenia możliwości pominięcia pacjenta umówionego na wizytę;
5) informowanie na piśmie o problemach powstałych przy wykonywaniu świadczeń zdrowotnych, w tym o sporach z pacjentami w związku z wykonywanymi świadczeniami zdrowotnymi;
6) stosowanie się do zasad bezpieczeństwa systemu IT Poradni (logowanie, wylogowywanie się po zakończeniu wizyty lub nieprzekazywanie danych logowania osobom trzecim);
7) weryfikowanie tożsamości pacjenta zgłaszającego się na wizytę;
8) noszenie odpowiedniej odzieży medycznej;
9) zwrot dokumentacji medycznej do recepcji po zakończeniu pracy.
§ 40
zakazy dotyczące osób wykonujących zawody medyczne
Osobom wykonującym zawody medyczne nie wolno:
1) pobierać jakichkolwiek opłat od pacjentów lub ich rodzin z tytułu wykonywania świadczeń zdrowotnych;
2) przyjmować przedstawicieli handlowych firm farmaceutycznych bez uprzedniej zgody kierownictwa Poradni;
3) skracać czasu trwania wizyt;
4) udzielać świadczeń zdrowotnych pacjentom niezarejestrowanym, z wyjątkiem sytuacji, o których mowa w art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;
5) przekazywać jakichkolwiek danych pacjentów do podmiotów lub osób trzecich niewspółpracujących z Gemma CMI.
VIII. SPOSÓB KIEROWANIA JEDNOSTKĄ I KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI ZAKŁADU LECZNICZEGO
§ 41
kierowanie podmiotem leczniczym
1. Kierowanie Podmiotem leczniczym należy do kompetencji wspólników zgodnie z zasadami reprezentacji wynikającymi z umowy spółki i rejestracji w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Wspólnicy mogą powierzyć określone czynności z zakresu zarządzania Podmiotem pracownikowi zwanemu Dyrektorem Centrum Medycznego na podstawie stosownych umów lub pełnomocnictw.
3. Do kompetencji osób zarządzających Podmiotem leczniczym należy:
1) reprezentowanie Podmiotu na zewnątrz;
2) prowadzenie bieżących spraw Podmiotu związanych z administrowaniem i organizacją jego pracy;
3) zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Podmiotu leczniczego – zgodnie z jego celem, umową spółki oraz kierunkami przyjętymi przez wspólników;
4) współkoordynowanie i nadzorowanie pracy poszczególnych komórek i pracowników w celu osiągnięcia przez spółkę jak najlepszej efektywności i zamierzonych wyników;
5) kształtowanie dobrego imienia i pozytywnego wizerunku spółki wśród pracowników oraz na rynku;
6) podejmowanie decyzji w sprawach współpracy gospodarczej z innymi podmiotami;
7) podejmowanie decyzji w sprawach związanych z nawiązywaniem, zmianą i rozwiązywaniem stosunku pracy;
8) kierowanie pracą podległego personelu;
9) wydawanie zarządzeń wewnętrznych regulujących bieżącą działalność Podmiotu.
IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 42
zagadnienia dodatkowe
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania przez osoby zarządzające Podmiotem leczniczym.
2. Z treścią Regulaminu zostają zapoznani wszyscy pracownicy Podmiotu leczniczego.
3. Zmiany Regulaminu będą wprowadzone pisemnie i podawane do wiadomości pracowników i pacjentów.